Giới thiệu bạn mới – Nhận quà tới 7 triệu

Tặng khoá phát âm miễn phí tại Vietop

[ACE THE TEST] Giải đề IELTS Writing ngày 22/02/2025

Cố vấn học thuật

GV. Võ Tấn Tài - IELTS 8.5 Overall

GV tại IELTS Vietop.

Vào kỳ thi IELTS ngày 22/02/2025, đề thi IELTS Writing đã cho ra 2 dạng bài, đó là: Dạng Bar Chart ở Writing Task 1, và dạng Discuss both views ở Writing Task 2. Theo cá nhân mình đánh giá, hai đề này cho dù là dạng bài quen thuộc, nhưng khá khó làm.

Cụ thể, đề bài như sau:

  • Đề IELTS Writing Task 1: The first chart below shows the percentages of school-aged girls and boys who were at secondary school in four regions of the world in 2000. The second chart shows the percentages of college-aged men and women in higher education in the same year.
  • Đề IELTS Writing Task 2: Some people think that the best way to reduce crime is to give longer prison sentences. Others, however, believe there are better alternative ways of reducing crime. Discuss both views and give your opinion.

Trong bài viết này, mình sẽ hướng dẫn bạn cách tiếp cận dạng bài này hiệu quả nhất – từ phân tích đề, lập dàn ý chi tiết đến áp dụng các chiến lược viết giúp bài viết trở nên mạch lạc, logic và thuyết phục hơn. Qua đó, bạn sẽ tự tin hơn và nâng cao cơ hội đạt được band điểm như mong muốn.

Cùng mình học bài thôi!

1. IELTS Writing Task 1

The first chart below shows the percentages of school-aged girls and boys who were at secondary school in four regions of the world in 2000. The second chart shows the percentages of college-aged men and women in higher education in the same year.
(Biểu đồ đầu tiên dưới đây cho thấy tỷ lệ phần trăm học sinh nam và nữ trong độ tuổi đi học trung học tại bốn khu vực trên thế giới vào năm 2000. Biểu đồ thứ hai thể hiện tỷ lệ nam và nữ trong độ tuổi học đại học tham gia giáo dục bậc cao trong cùng năm.)
Giải đề IELTS Writing Task 1 ngày 22/02/2025
Giải đề IELTS Writing Task 1 ngày 22/02/2025

1.1. Bước 1: Phân tích đề

  • Dạng biểu đồ: Bar charts
  • Topic: Tỷ lệ phần trăm học sinh nam và nữ trong độ tuổi đi học trung học ở 4 khu vực trên thế giới: châu Âu, châu Phi (phần châu Phi phía dưới sa mạc Sahara), châu Mỹ Latinh, và Đông Á, và tỷ lệ phần trăm nam và nữ trong độ tuổi học đại học tham gia giáo dục bậc cao
  • Number of factors: 4
  • Time: Năm 2000
  • Tense: Các thì quá khứ
  • Nhóm dữ liệu: Chia làm 2 nhóm:
    • Nhóm 1: Biểu đồ đầu tiên (tỷ lệ phần trăm học sinh nam và nữ trong độ tuổi đi học trung học
    • Nhóm 2: Biểu đồ thứ hai (tỷ lệ phần trăm nam và nữ trong độ tuổi học đại học tham gia giáo dục bậc cao.
    • => Bài viết có 2 đoạn thân bài

1.2. Bước 2: Lập dàn ý

Introduction: Paraphrase đề bài.

Overview: 

  • Europe had the highest participation in both secondary and higher education.
  • Sub-Saharan Africa had the lowest rates for both levels.
  • Gender gaps were small in secondary education but wider in higher education, where females outnumbered males in Europe but lagged behind elsewhere.
Body paragraph 1: Body paragraph 2: 
– Europe: 100% enrollment for both genders (perfect education access).
– Sub-Saharan Africa: The lowest rates (only 35% of boys and barely 20% of girls)
– Latin America & East Asia: Moderate levels (60% boys, 65% girls in Latin America, higher numbers in East Asia but still below Europe
=> Smaller gender gaps in secondary school
– Europe: More women (70%) than men (55%) in college.
– Sub-Saharan Africa: Barely 5% of men, even fewer women.
– Latin America & East Asia. Both below 25% enrollment, with men ahead of women.
=> As education level rises, gender gaps get bigger in most regions

Xem thêm:

1.3. Bước 3: Bài mẫu

1.3.1. Bài mẫu band 5.0+

The two charts shows how many boys and girls are in secondary school and higher education in four places. It is about Europe, Sub-Saharan Africa, Latin America and East Asia. It shows percentage of school and college students.

Overall, the charts is showing that some places have more education and some places have less. Europe is the best because it have the highest numbers. Sub-Saharan Africa is the lowest because the numbers are very small. Also, there is difference between men and women but sometimes they is same.

For the first chart, the biggest number is in Europe, where both genders is at 100%. In Sub-Saharan Africa, the numbers is very small, boys is about 30% and girls is 20%. Latin America and East Asia is higher but not as high as Europe. Men is higher than women in East Asia but in Latin America, women is bigger. This means that more students go school in some places.

The second chart is about higher education, which is college. The numbers go down a lot in every place. In Europe, girls is more than boys in higher education, about 70% compared to 55%. In Sub-Saharan Africa, the number is very low, like 5% for men and even lesser for women. Latin America and East Asia is also low, but more than Africa. The numbers is less than 25% but men is always more except for Europe.

1.3.2. Bài mẫu band 7.5+

The bar charts illustrate the percentage of male and female students enrolled in secondary and higher education across four regions–Europe, Sub-Saharan Africa, Latin America, and East Asia–in the year 2000.

Overall, secondary school enrollment was significantly higher than higher education participation across all regions. Europe exhibited the highest levels of education access, while Sub-Saharan Africa had the lowest rates in both categories. Additionally, gender disparities were relatively minor at the secondary level but became more pronounced in higher education, particularly in regions with lower enrollment.

In terms of secondary education, Europe led with full enrollment, as both male and female participation reached 100%. In contrast, Sub-Saharan Africa had the lowest figures, with only approximately 35% of boys and a mere 20% of girls attending secondary school. Latin America and East Asia displayed moderate enrollment rates, with male participation at roughly 60% and 80%, respectively. In Latin America, female enrollment slightly exceeded that of males, whereas in East Asia, the opposite trend was observed, with male figures remaining higher.

At the higher education level, however, enrollment rates declined considerably. In Europe, a striking trend emerged, with female participation (around 70%) surpassing male enrollment (roughly 55%). Conversely, in Sub-Saharan Africa, access to higher education was severely limited, as fewer than 5% of men and an even smaller percentage of women pursued tertiary studies. Latin America and East Asia followed a similar pattern, with college enrollment below 25% for both genders, though male figures remained higher in both cases. Unlike secondary education, the gender gap widened in most regions, with men maintaining an advantage in areas with lower overall enrollment.

1.4. Từ vựng

Từ vựngNghĩa
Education access
/ˌɛdʒ.ʊˈkeɪ.ʃən ˈæk.sɛs/
(noun phrase) quyền tiếp cận giáo dục
E.g. Improving education access can help reduce poverty in developing countries.
(Việc cải thiện quyền tiếp cận giáo dục có thể giúp giảm nghèo ở các nước đang phát triển.)
Gender disparities
/ˈdʒɛn.dər dɪˈspær.ɪ.tiz/
(noun phrase) sự chênh lệch giới tính
E.g. Gender disparities in STEM fields remain a significant issue worldwide.
(Sự chênh lệch giới tính trong các lĩnh vực STEM vẫn là một vấn đề đáng kể trên toàn cầu.)
Become more pronounced
/bɪˈkʌm mɔːr prəˈnaʊnst/
(verb phrase) trở nên rõ rệt hơn
E.g. The effects of climate change become more pronounced each year.
(Ảnh hưởng của biến đổi khí hậu trở nên rõ rệt hơn qua từng năm.)
Enrollment 
/ɪnˈroʊl.mənt/
(noun) sự ghi danh/ số lượng tuyển sinh
E.g. Enrollment in online courses has surged in recent years.
(Số lượng tuyển sinh vào các khóa học trực tuyến đã tăng mạnh trong những năm gần đây.)
In contrast
/ɪn ˈkɒn.træst/
(adverbial phrase) ngược lại
E.g. Boys tend to excel in mathematics; in contrast, girls often perform better in language subjects.
(Con trai thường giỏi toán; ngược lại, con gái thường học tốt hơn ở các môn ngôn ngữ.)
Mere 
/mɪr/
(adjective) chỉ, đơn thuần là
E.g. A mere 10% of students completed the survey.
(Chỉ có 10% sinh viên đã hoàn thành khảo sát.)
Moderate 
/ˈmɒd.ər.ət/
(adjective) vừa phải, trung bình
E.g. The company experienced moderate growth last year.
(Công ty đã có mức tăng trưởng vừa phải vào năm ngoái.)
Roughly 
/ˈrʌf.li/
(adverb) xấp xỉ, khoảng
E.g. Roughly 50% of students prefer online learning.
(Khoảng 50% sinh viên thích học trực tuyến.)
Exceed 
/ɪkˈsiːd/
(verb) vượt quá
E.g. The number of applicants exceeded expectations.
(Số lượng ứng viên vượt quá mong đợi.)
Whereas 
/werˈæz/
(conjunction) trong khi đó
E.g. Some countries invest heavily in education, whereas others struggle to provide basic resources.
(Một số quốc gia đầu tư mạnh vào giáo dục, trong khi đó những nước khác lại gặp khó khăn trong việc cung cấp tài nguyên cơ bản.)
The opposite trend was observed
/ðə ˈɒp.ə.zɪt trɛnd wəz əbˈzɜːvd/
(phrase) xu hướng ngược lại được quan sát
E.g. While female enrollment increased, the opposite trend was observed among males.
(Trong khi số lượng nữ sinh đăng ký học tăng lên, xu hướng ngược lại đã được quan sát đối với nam sinh.)
Decline considerably
/dɪˈklaɪn kənˈsɪd.ər.ə.bli/
(verb phrase) giảm đáng kể
E.g. The number of students pursuing engineering degrees declined considerably over the last decade.
(Số lượng sinh viên theo học ngành kỹ thuật giảm đáng kể trong thập kỷ qua.)
Conversely
/ˈkɒn.vɜːs.li/
(adverb) ngược lại
E.g. Women dominate the nursing profession; conversely, men make up the majority in engineering.
(Phụ nữ chiếm đa số trong ngành điều dưỡng; ngược lại, đàn ông chiếm đa số trong ngành kỹ thuật.)
Access to higher education
/ˈæk.sɛs tuː ˈhaɪ.ər ˌɛdʒ.ʊˈkeɪ.ʃən/
(noun phrase) sự tiếp cận giáo dục bậc cao
E.g. Access to higher education remains a challenge for low-income families.
(Sự tiếp cận giáo dục bậc cao vẫn là một thách thức đối với các gia đình thu nhập thấp.)
Tertiary studies
/ˈtɜː.ʃər.i ˈstʌd.iz/
(noun phrase) bậc đại học và cao học
E.g. Many students struggle with the cost of tertiary studies.
(Nhiều sinh viên gặp khó khăn với chi phí của bậc học đại học và cao học.)
Gender gap
/ˈdʒɛn.dər ɡæp/
(noun phrase) khoảng cách giới tính
E.g. The gender gap in technology careers is gradually narrowing.
(Khoảng cách giới tính trong các ngành nghề công nghệ đang dần thu hẹp.)
Maintain an advantage
/meɪnˈteɪn ən ədˈvæntɪdʒ/
(verb phrase) duy trì lợi thế
E.g. Companies that innovate quickly maintain an advantage over competitors.
(Những công ty đổi mới nhanh chóng sẽ duy trì lợi thế so với đối thủ cạnh tranh.)

1.5. Cấu trúc

1.5.1. Câu phức có mệnh đề bị động

S + V + O, whereas + prepositional phrase, S’ + be + V3 + O’

E.g. In Latin America, female enrollment slightly exceeded that of males, whereas in East Asia, the opposite trend was observed, with male figures remaining higher.

(Ở Mỹ Latinh, số lượng nữ sinh đăng ký học nhỉnh hơn so với nam sinh, trong khi đó, ở Đông Á, xu hướng ngược lại đã được quan sát, với số lượng nam sinh vẫn ở mức cao hơn.)

  • Mệnh đề chính: “female enrollment slightly exceeded that of males”

=> Tân ngữ “that of males” trong mệnh đề chính sử dụng phép tỉnh lược, thay vì lặp lại từ enrollment, câu sử dụng “that” để thay thế cho nó.

  • Mệnh đề phụ thuộc: “the opposite trend was observed” 

=> Mệnh đề phụ thuộc ở thể bị động, nhằm làm nổi bật đối tượng của hành động “observe” là “the opposite trend”, thay vì nhắc tới chủ thể của hành động đó.

  • “Whereas in East Asia” là cụm giới từ, với từ nối “whereas” được sử dụng để diễn tả ý tương phản với ý trước nó. 
  • “With male figures remaining higher” là cụm giới từ đóng vai trò bổ nghĩa cho mệnh đề phụ thuộc, giải thích cho chủ từ “the opposite trend”

1.5.2. Câu phức với though

S + V + O + [prepositional phrase] + though + S’ + V’ + O’

E.g. Latin America and East Asia followed a similar pattern, with college enrollment below 25% for both genders, though male figures remained higher in both cases.

(Mỹ Latinh và Đông Á theo một xu hướng tương tự, với tỷ lệ ghi danh đại học dưới 25% cho cả hai giới, mặc dù số lượng nam sinh vẫn cao hơn trong cả hai trường hợp.)

  • Mệnh đề chính: “Latin America and East Asia followed a similar pattern”
  • Cụm phân từ: “with college enrollment below 25% for both genders”

=> Cụm phân từ có chức năng bổ nghĩa cho đối tượng “a similar pattern”, giúp bổ sung thêm thông tin cho câu 

  • Mệnh đề phụ thuộc: “though male figures remained higher in both cases” 

=> Mệnh đề phụ thuộc bắt đầu bằng “though” nhằm giới thiệu sự tương phản vào câu, biểu thị ý nghĩa trái ngược với mệnh đề chính.

Xem thêm:

2. IELTS Writing Task 2

Some people think that the best way to reduce crime is to give longer prison sentences. Others, however, believe there are better alternative ways of reducing crime. Discuss both views and give your opinion.
(Một số người cho rằng cách tốt nhất để giảm tội phạm là đưa ra các bản án tù dài hơn. Tuy nhiên, những người khác tin rằng có những cách thay thế hiệu quả hơn để giảm tội phạm. Thảo luận cả hai quan điểm và đưa ra ý kiến của bạn.)

2.1. Bước 1: Phân tích đề

  • Dạng bài: Discuss both views
  • Từ khóa: best way to reduce crime, longer prison sentences, better alternative ways, discuss both views and give your opinion
  • Phân tích yêu cầu: Đề bài yêu cầu bạn giải thích tại sao một số người ủng hộ việc tuyên án tù dài hơn, và tại sao một số người khác tin rằng những biện pháp khác sẽ có hiệu quả hơn, sau đó đưa ra quan điểm cá nhân và bảo vệ quan điểm này

=> Bài viết sẽ có 2 đoạn thân bài:

  • Đoạn thân bài 1: Giải thích tại sao một số người ủng hộ các án tù dài hơn, nhưng mình cũng sẽ chỉ ra những lỗ hổng trong các án tù dài này.
  • Đoạn thân bài 2: Giải thích tại sao những biện pháp khác có hiệu quả hơn, và đưa quan điểm cá nhân ủng hộ ý kiến này

2.2. Bước 2: Lập dàn ý 

Introduction: Viết lại đề bài theo cách khác, sau đó đưa ra quan điểm cá nhân.
Body paragraph 1: Longer prison sentences (why people support them, and the weaknesses of this view)
– Main idea: Supporters of extended prison terms believe they deter crime and remove criminals from society.
+ Supporting idea 1: Fear of long sentences discourages crime (deterrence).
+ Supporting idea 2: Imprisonment physically removes criminals, preventing immediate harm.
– Weaknesses
+ Prison overcrowding makes rehabilitation harder.
+ Harsh environments lead to more crime (prisoners learn from hardened criminals).
+ Higher recidivism rates after release.
– Link: While long sentences seem effective on the surface, they create systemic problems that worsen crime in the long run.
Body paragraph 2: Alternatives to reduce crime
– Main idea: Addressing socioeconomic factors (poverty, lack of education, joblessness) prevents crime at its source.
+ Supporting idea 1: Education & job training create legal opportunities (vocational training reduces reliance on crime).
+ Supporting idea 2: Rehabilitation programs break recidivism cycles (prisoners gaining real-world skills = lower reoffending rates).
+ Supporting idea 3: Therapy and counseling treat root causes (addiction, trauma, anger issues).
+ Example: A prisoner learning carpentry has higher chances of stable post-release employment.
– Link: Unlike long sentences, rehabilitation builds a future, giving people a reason not to return to crime.
Conclusion: Viết lại mở bài theo cách khác, nhắc lại quan điểm cá nhân. Tóm tắt các main idea đã viết trong các đoạn thân bài.

2.3. Bước 3: Bài mẫu

2.3.1. Bài mẫu band 5.0+

Crime is very bad problem in many countries, and some people have different think about how to stop it. Some say make prison sentence more long is the best way because it scary criminals. Others believe that there is better way to solve crime, like help peoples with jobs and education. This essay is going to talk about both side and my opinion.

Some people believe that if people get long sentence in prison, they will be afraid to do crime. Because they know if they get catch, they will be in jail for many years. Also, prison is good because it take criminals out of street, so they cannot hurt peoples. But, prison can be bad because it is full and government have to spend too much money on it. Another problem is that prisoners meet bad peoples there and they learn to be more crime. So when they leave, they do more crime again.

Other peoples think there is more better way to stop crime. They say that crime happen because people is poor and no job. If government give more education, peoples will learn skills and find job so they not need to steal. For example, if someone learn to fix chair, he can do this work instead of do crime. Also, prison should help prisoners change, not just put them in small room. Therapy is also good because if peoples is angry, they will do crime, but if they talk to someone, maybe they not angry anymore.

In conclusion, prison is good but also bad. Long sentence can stop crime but also make crime more. I think helping peoples with school and job is best because it stop crime before it start.

2.3.2. Bài mẫu band 7.5+

The debate on effective crime reduction strategies pits those who favor harsher punishments, like longer sentences, against those who advocate alternatives. While extended prison terms may seem like a direct response to crime, I contend that tackling its root causes through social programs and rehabilitation can yield superior long-term results.

Proponents of longer prison terms argue that they act as a powerful deterrent, discouraging potential criminals. The logic is that the fear of extended imprisonment will make individuals think twice. Also, incarceration removes offenders from society, temporarily preventing further harm. Nevertheless, longer sentences can lead to overcrowded prisons, which ironically creates an environment conducive to criminal behavior. Overcrowding strains resources, curtailing access to rehabilitative programs. Furthermore, it cultivates a harsh environment where inmates are exposed to negative influences, often learning from more experienced criminals, thereby increasing the likelihood of reoffending upon release.

Conversely, a growing body of evidence suggests that alternative strategies focusing on rehabilitation and social support are more effective in the long run. Crime often stems from socioeconomic disadvantages, such as poverty, lack of education, and limited opportunities. Thus, investing in education and job training empowers individuals to pursue lawful livelihoods. Free vocational training, for instance, can equip ex-offenders with marketable skills, minimizing their reliance on illegal activities. In addition, rehabilitation programs within prisons are instrumental in breaking the cycle of recidivism, as they provide valuable skills that increase employment prospects and foster self-worth. To illustrate, a prisoner learning carpentry is more likely to find stable post-release employment. Moreover, therapy programs, including counseling, address the root causes of criminal behavior, helping inmates overcome addiction, trauma, and anger issues.

In conclusion, while longer prison sentences may offer a temporary solution by removing criminals from society, they fail to address the fundamental causes of crime. A more holistic approach, centered on education, job training, and rehabilitation, proves not only more humane but also more effective in achieving long-term crime reduction. 

2.4. Từ vựng

Từ vựngNghĩa
Pit somebody/something against somebody/something
/pɪt ˈsʌm.bə.di əˈɡɛnst ˈsʌm.bə.di/
(phrasal verb) đối đầu, đặt ai/ cái gì vào thế đối đầu với ai/ cái gì
E.g. The debate pitted two leading scientists against each other.
(Cuộc tranh luận đã đặt hai nhà khoa học hàng đầu vào thế đối đầu với nhau.)
Contend 
/kənˈtɛnd/
(verb) tranh luận, đấu tranh, cho rằng
E.g. Some researchers contend that rehabilitation is more effective than punishment.
(Một số nhà nghiên cứu cho rằng cải tạo hiệu quả hơn trừng phạt.)
Rehabilitation 
/ˌriː.həˌbɪ.lɪˈteɪ.ʃən/
(noun) sự phục hồi, cải tạo
E.g. The prison focuses on rehabilitation rather than punishment.
(Nhà tù tập trung vào cải tạo hơn là trừng phạt.)
Deterrent 
/dɪˈtɜː.rənt/
(noun) biện pháp răn đe, yếu tố ngăn cản
E.g. Harsh penalties serve as a deterrent to crime.
(Các hình phạt nghiêm khắc đóng vai trò như một biện pháp răn đe đối với tội phạm.)
Extended imprisonment
/ɪkˈstɛndɪd ɪmˈprɪz.ən.mənt/
(collocation) việc bỏ tù kéo dài
E.g. Critics argue that extended imprisonment does not reduce crime rates.
(Những người chỉ trích cho rằng việc bỏ tù kéo dài không làm giảm tỷ lệ tội phạm.)
Incarceration 
/ɪnˌkɑːr.səˈreɪ.ʃən/
(noun) việc bỏ tù, giam dữ
E.g. The country has one of the highest incarceration rates in the world.
(Quốc gia này có tỷ lệ bỏ tù cao nhất thế giới.)
Ironically 
/aɪˈrɒn.ɪ.kəl.i/
(adverb) trớ trêu thay
E.g. Ironically, stricter laws have led to an increase in crime rates.
(Trớ trêu thay, luật pháp nghiêm ngặt hơn lại dẫn đến tỷ lệ tội phạm tăng.)
Conducive to
/kənˈdjuː.sɪv tuː/
(adjective phrase) có lợi cho, tạo điều kiện cho
E.g. A supportive environment is conducive to rehabilitation.
(Một môi trường hỗ trợ sẽ có lợi cho việc cải tạo)
Strain 
/streɪn/
(noun/ verb) sự căng thẳng, áp lực/ làm cho căng thẳng, áp lực
E.g. Overcrowded prisons put a financial strain on the government.
(Các nhà tù quá tải gây ra áp lực tài chính cho chính phủ.)
Curtailing 
/kɜːrˈteɪ.lɪŋ/
(gerund) cắt giảm, hạn chế
E.g. Curtailing prison sentences could reduce government spending.
(Việc cắt giảm thời gian giam giữ có thể giúp giảm chi tiêu của chính phủ.)
Rehabilitative 
/ˌriː.həˈbɪl.ɪ.teɪ.tɪv/
(adjective) mang tính cải tạo, phục hồi
E.g. The prison offers rehabilitative programs for inmates.
(Nhà tù cung cấp các chương trình cải tạo cho tù nhân.)
Harsh 
/hɑːrʃ/
(adjective) khắc nghiệt, nghiêm khắc
E.g. Some argue that harsh punishments do not prevent crime.
(Một số người cho rằng các hình phạt nghiêm khắc không ngăn chặn được tội phạm.)
Inmate 
/ˈɪn.meɪt/
(noun) tù nhân
E.g. Many inmates struggle to find jobs after release.
(Nhiều tù nhân gặp khó khăn trong việc tìm việc sau khi ra tù.)
Likelihood 
/ˈlaɪ.kli.hʊd/
(noun) khả năng xảy ra
E.g. Education programs can reduce the likelihood of reoffending.
(Các chương trình giáo dục có thể giảm khả năng tái phạm.)
Reoffending upon release
/ˌriː.əˈfɛndɪŋ əˈpɒn rɪˈliːs/
(collocation) tái phạm sau khi ra tù
E.g. Without support, the rate of reoffending upon release remains high.
(Nếu không có sự hỗ trợ, tỷ lệ tái phạm sau khi ra tù vẫn ở mức cao.)
A growing body of evidence
/ə ˈɡroʊ.ɪŋ ˈbɒd.i əv ˈɛv.ɪ.dəns/
(collocation) ngày càng có nhiều bằng chứng
E.g. A growing body of evidence suggests that rehabilitation is more effective than punishment.
(Ngày càng có nhiều bằng chứng cho thấy cải tạo hiệu quả hơn trừng phạt.)
Rehabilitation 
/ˌriː.həˌbɪ.lɪˈteɪ.ʃən/
(noun) sự phục hồi, cải tạo
E.g. Successful rehabilitation programs reduce recidivism.
(Các chương trình cải tạo hiệu quả giúp giảm tái phạm.)
Socioeconomic disadvantages
/ˌsoʊ.si.oʊ.ˌɛk.əˈnɒm.ɪk ˌdɪs.ədˈvɑːn.tɪ.dʒɪz/
(noun phrase) những bất lợi về kinh tế – xã hội
E.g. Socioeconomic disadvantages often contribute to higher crime rates.
(Những bất lợi về kinh tế – xã hội thường góp phần làm tăng tỷ lệ tội phạm.)
Pursue lawful livelihoods
/pərˈsuː ˈlɔː.fəl ˈlaɪv.li.hʊdz/
(collocation) theo đuổi cuộc sống hợp pháp
E.g. Job training helps ex-offenders pursue lawful livelihoods.
(Đào tạo nghề giúp những người từng phạm tội theo đuổi cuộc sống hợp pháp.)
Ex-offender 
/ɛks-əˈfɛndər/
(noun) cựu tù nhân
E.g. Many ex-offenders struggle to reintegrate into society.
(Nhiều người từng phạm tội gặp khó khăn khi tái hòa nhập xã hội.)
Marketable 
/ˈmɑːr.kɪ.tə.bəl/
(adjective) có giá trị trên thị trường, dễ kiếm việc làm
E.g. Vocational training equips inmates with marketable skills.
(Đào tạo nghề giúp tù nhân có được những kỹ năng dễ kiếm việc làm.)
Instrumental 
/ˌɪn.strəˈmen.tl/
(adjective) đóng vai trò quan trọng
E.g. Education is instrumental in reducing crime rates.
(Giáo dục đóng vai trò quan trọng trong việc giảm tỷ lệ tội phạm.)
Recidivism 
/rɪˈsɪd.ɪ.vɪ.zəm/
(noun) sự tái phạm
E.g. Programs aimed at reducing recidivism focus on education and employment.
(Các chương trình nhằm giảm tỷ lệ tái phạm tập trung vào giáo dục và việc làm.)
Self-worth 
/sɛlf wɜːrθ/
(noun) giá trị bản thân
E.g. Building self-worth helps former inmates reintegrate into society.
(Xây dựng giá trị bản thân giúp cựu tù nhân tái hòa nhập xã hội.)
Carpentry 
/ˈkɑːr.pən.tri/
(noun) nghề mộc
E.g. Many prisons offer carpentry training programs.
(Nhiều nhà tù cung cấp chương trình đào tạo nghề mộc.)
Post-release employment
/poʊst rɪˈliːs ɪmˈplɔɪ.mənt/
(collocation) việc làm sau khi ra tù
E.g. Post-release employment reduces the risk of reoffending.
(Việc làm sau khi ra tù giúp giảm nguy cơ tái phạm.)
Counseling 
/ˈkaʊn.səl.ɪŋ/
(noun) tư vấn (tâm lý)
E.g. Counseling can help inmates cope with past trauma.
(Tư vấn tâm lý có thể giúp tù nhân đối mặt với sang chấn quá khứ.)
Trauma 
/ˈtrɔː.mə/
(noun) sang chấn tâm lý
E.g. Childhood trauma often contributes to criminal behavior.
(Sang chấn tâm lý từ thời thơ ấu thường góp phần dẫn đến hành vi phạm tội.)
Holistic 
/hoʊˈlɪs.tɪk/
(adjective) toàn diện
E.g. A holistic approach to rehabilitation addresses both education and mental health.
(Một cách tiếp cận toàn diện trong việc cải tạo tập trung vào cả giáo dục lẫn sức khỏe tâm lý.)
Centered on
/ˈsɛn.tərd ɒn/
(adjective phrase) tập trung vào
E.g. The program is centered on skill development and counseling.
(Chương trình tập trung vào phát triển kỹ năng và tư vấn tâm lý.)
Humane 
/hjuːˈmeɪn/
(adjective) nhân đạo
E.g. Many experts argue for more humane prison conditions.
(Nhiều chuyên gia ủng hộ các điều kiện nhà tù nhân đạo hơn.)

2.5. Cấu trúc

2.5.1. Mệnh đề danh từ

S + V + [noun clause (S’ + V’ + O’ + infinitive phrase)]

E.g. The logic is that the fear of extended imprisonment will make individuals think twice.

(Lý lẽ là nỗi sợ bị giam cầm lâu hơn sẽ khiến các cá nhân phải suy nghĩ kỹ hơn.)

  • Mệnh đề danh từ: “that the fear of extended imprisonment will make individuals think twice.”

=> Mệnh đề danh từ bắt đầu bằng “that” đóng vai trò tân ngữ cho chủ từ “the logic”, giúp giải thích thêm cho “the logic”, giải đáp cho câu hỏi “the logic” này là gì.

2.5.2. Câu phức với mệnh đề quan hệ

S + V + [relative clause 1] + [relative clause 2]

E.g. The debate on effective crime reduction strategies pits those who favor harsher punishments, like longer sentences, against those who advocate alternatives.

(Cuộc tranh luận về các chiến lược giảm tội phạm hiệu quả đặt những người ủng hộ các hình phạt nghiêm khắc, như án tù dài hơn, đối lập với những người đề xuất các biện pháp thay thế.)

  • Mệnh đề chính: The debate on effective crime reduction strategies pits those who favor harsher punishments, like longer sentences, against those who advocate alternatives”

=> Trong mệnh đề chính có 2 mệnh đề quan hệ (“who favor harsher punishments” và “who advocate alternatives”) theo sau đại từ chỉ định “those”, giúp nêu rõ hai nhóm người được đặt đối đầu với nhau.

3. Kết luận

Thông qua bài giải đề IELTS Writing ngày 22/02/2025 với 2 dạng bài bar chart và discuss both views, được phân tích chi tiết từ cách phân tích đề, lập dàn ý và các bài mẫu band 5.0+ và 7.5+ cũng như các từ vựng và cấu trúc ngữ pháp. Hy vọng với những chia sẻ hữu ích trên sẽ giúp bạn có thêm thông tin hữu ích trong quá trình luyện thi IELTS.

Nếu bạn có bất kỳ thắc mắc nào hoặc cần hỗ trợ, đừng ngần ngại để lại bình luận bên dưới nhé! Đội ngũ Vietop English luôn sẵn sàng lắng nghe, giải đáp và đồng hành cùng bạn trên hành trình chinh phục IELTS.

Chúc các bạn ôn tập thật tốt và đạt kết quả cao trong kỳ thi IELTS sắp tới!

Hoàng Long

Academic Content

Tôi hiện đảm nhận vị trí Academic Content tại Công ty TNHH Anh ngữ Vietop, trung tâm đào tạo và luyện thi IELTS tại TP.HCM. Với hơn 2 năm gia sư tiếng Anh cho những bạn mất gốc, tôi muốn chuyển hướng qua việc tạo ra những nội dung học thuật …

Bạn còn thắc mắc về kiến thức này?

Hãy để lại bình luận, đội ngũ biên tập viên và cố vấn học thuật của Vietop English sẽ giải đáp & giúp bạn hiểu sâu hơn về chủ đề này 😍.

Bình luận


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Tặng khoá phát âm miễn phí tại Vietop

Cùng Vietop chinh phục IELTS

Hơn 21.220+ học viên đã thành công đạt điểm IELTS đầu ra. Bạn có muốn trở thành người tiếp theo?

Vui lòng nhập tên của bạn
Số điện thoại của bạn không đúng

Thời gian bạn muốn nhận tư vấn:

Sáng:
09h - 10h
10h - 11h
11h - 12h
Chiều:
14h - 15h
15h - 16h
16h - 17h
Tối:
17h - 19h
19h - 20h
20h - 21h