Hôm nay hãy cùng Vietop English tìm hiểu về Describe A Popular Product Made in Your Region – IELTS Speaking Part 2 nhé!
Vietop hy vọng bài viết này có thể giúp bạn có thêm nhiều idea và cách phát triển idea một cách logic để vận dụng trong bài thi IELTS Speaking Part 2 của mình.
Ngoài ra nếu bạn có gặp khó khăn trong tài liệu bạn xem kỹ chuyên mục tự học IELTS để được các bạn và thầy cô hỗ trợ thêm nhé.
Phân tích đề IELTS Speaking part 2: Describe a popular product made in your region Vietnam
1. Đề bài: Describe a popular product made in your region Vietnam
Describe a popular product made in your region Vietnam e.g. food, handicraft. You should say:
- What it is
- What it is like
- How it is made
And explain why it is popular.
2. Dàn bài Part 2
2.1. Ý tưởng bài mẫu (tiếng Việt)
- Đối với dạng bài Describe a popular product made in your region Vietnam – mô tả một sản phẩm truyền thống của đất nước mình. Các bạn hãy chọn một món mà các bạn có nhiều thông tin nhất. Mình ví dụ nói về bánh chưng. Để có thể phát triển một cách tự nhiên, ta hãy nêu ra một sự kiện gắn với sản phẩm này, cụ thể là lễ Tết.
- Về vẻ bề ngoài của món này, bánh chưng có phần đơn giản nhưng ta vẫn có thể mô tả qua màu sắc và hình dáng của món bánh.
- Vì phần trên khá ngắn, cho nên chúng ta nên tập trung miêu tả các nguyên liệu làm bánh chưng. Ví dụ như là thịt lợn, đậu xanh, gạo nếp và lá chuối. Đồng thời, ta cũng nên đề cập đến những nguyên liệu được dùng để sơ chế như thế nào như là thịt được ướp với nước mắm và hạt tiêu, hay đậu xanh được đồ lên.
- Sau khi nói được những nguyên liệu cần thiết, ta cũng có thể dành khoảng 1 – 2 câu để nói về cách nấu món bánh chưng trong bài Describe a popular product made in your region Vietnam bạn nhé.
2.2. Take-note trong 1 phút (tiếng Anh)
- Banh chung
- Appearance:
- Exterior: wrapped in layers banana leaves tied by thin strips made of bamboo
- Inner part: shape – square, green
- Recipe:
- Soak glutinous rice in water at least 4 hours => let dry => sprinkle some salt
- Dry steamed mung beans
- Marinate meat by fish sauce and pepper
- Put the ingredients into a mould
Để làm được dạng bài IELTS Speaking part 2, 3 với chủ đề Describe a popular product. Với khóa học IELTS cấp tốc tại Vietop English, bạn sẽ có các kỹ năng tư duy nhanh, có vốn từ vựng phong phú và phù hợp với chủ đề để tránh lặp lại từ ngữ và cố gắng sử dụng từ đồng nghĩa. Có khả năng nói và giao tiếp một cách tự nhiên, không quá nhanh hoặc quá chậm và tránh các khoảng dừng dài. Chần chờ gì nữa mà không đăng ký khoá học ngay và chinh phục ước mơ quốc tế của bạn!
Describe a popular product made in your region (e.g. food, handicraft)
Mời các bạn ngeh Audio chủ đề Describe a popular product made in your region tại đây nhé!
Sample
Today I am going to talk about ‘bánh mì thanh long’ – a masterpiece that has recently enjoyed increasing popularity.
‘Bánh mì thanh long’, which can be literally translated into English as ‘Dragon-fruit Flavoured Baguette”, is a sort of bread which was initially developed by Mr Kao Siêu Lực, the founder of ABC Bakery. It was invented in response to the dragon fruit crisis in Vietnam where farmers were unable to sell their dragon fruits amidst the coronavirus outbreak. I am going to call it DFB for short.
The DFB is made from wheat flour, water, yeast, salt, and of course, dragon fruits. The crust has a very special cerise colour that makes this little bread gem stand out from the other members of the baguette family. It is crunchy on the outside, and chewy on the inside. The colour, the texture, coupled with its extraordinarily aromatic fragrance, will make you feel hungry the moment you lay eyes on it.
A lot of people are willing to stand in a long line to get the DFB. ABC is believed to be making 30,000 loaves a day, and all of them are sold out within minutes!
Bài mẫu cùng chuyên đề:
Vocab highlights
- Literally translated into English: dịch nguyên văn sang tiếng Anh
- Initially: ban đầu
- In response to: để đáp lại, phản hồi lại
- Amidst: giữa; trong lúc
- Outbreak: dịch bệnh
- For short: nói rút gọn
- Yeast: men làm bánh
- Cerise: màu đỏ hồng
- Crunchy: giòn
- Chewy: dai
- Coupled with: cùng với
- Aromatic fragrance: mùi thơm hấp dẫn
- Lay eyes on: nhìn thấy
- Willing to: sẵn lòng
Sample IELTS Speaking part 3 topic Product
Mời các bạn nghe Audio topic Product part 3 tại đây nhé!
1. Do you think product instructions are useful for users to use products better?
They are a crucial component of the whole thing, in my opinion, as users will be instructed on how to use the product effectively or avoid negative outcomes if they use it improperly. For instance, there may be an age limit on certain milk products. Underage drinkers run the risk of experiencing premature puberty.
- A crucial component: Một thành phần quan trọng
- Improperly (adv): Không đúng cách
- Run the risk of s.th: Gặp rủi ro
- Premature puberty: Dậy thì sớm
Xem thêm bài mẫu Speaking:
- Bài mẫu chủ đề Job Work – IELTS Speaking part 1, 2, 3
- Bài mẫu topic Sleep – IELTS Speaking part 1
- Bài mẫu topic Photograph – IELTS Speaking part 1, 2, 3
2. Do you think it is necessary to produce many new products nowadays?
To the best of my knowledge, the goal is to balance supply and demand rather than striving to produce as many items as possible. We shall have an abundance of things that may eventually become perishable if supply outpaces demand.
For example, farmers frequently desire to increase the yields of their fruits and vegetables, but because to Covid, many of these products cannot be exported. Since it is practically impossible to eat everything on the home market, waste is most likely to happen. Even some of the farmers might declare bankruptcy.
- Balance (v): cân bằng
- Strive (v): cố gắng
- Perishable (adj): dễ hỏng
- Outpace (v): vượt qua
- Declare bankruptcy: tuyên bố phá sản
Xem thêm:
- Bài mẫu Talk about your favorite food IELTS Speaking part 2, 3
- Bài mẫu IELTS Speaking Part 2 topic Thing description
- Bài mẫu Topic Neighborhood IELTS Speaking part 1,2,3
3. Why are some locally made products very expensive?
Traditional or regional crafts are sometimes expensive since, as you may know, customers are paying for both skilled labor and regional raw materials. Additionally, because most regional crafts are one-of-a-kind, buying them is absolutely worthwhile.
- Skilled labor: lao động lành nghề
- Craft (n): đồ thủ công
- One-of-a-kind (adj): độc lạ
- Worthwhile (adj): đáng giá
4. Do you think machines will replace humans in future production? Will it be a good or bad thing?
Actually, they already have, albeit not totally. I consider the introduction of machines into manufacturing to be a significant breakthrough because technology’s development would significantly increase mass production, which directly influences economic growth.
- Albeit: mặc dù
- Breakthrough (n): sự đột phá
- Economic growth (n): tăng trưởng kinh tế
Xem thêm:
- Cách phát âm ed trong tiếng Anh chuẩn nhất
- Bảng chữ cái tiếng Anh
- Thì quá khứ đơn
5. Why do people living in different regions like different kinds of food?
I believe that a lot of it has to do with their upbringing. What we were exposed to as children has a big impact on the types of things we like. Someone from Brazil, for instance, will like distinct tastes and textures than someone from China.
- Upbringing (n): sự nuôi dưỡng
- Be exposed to (adj): Tiếp xúc với
6. What kinds of foods are popular globally?
Definitely pizza and fast food. In Sydney as well as Prague, ordering a cheeseburger is a typical occurrence, and it’s hard for me to imagine a region of the world where pizza isn’t widely consumed.
This is partly because of globalization, in my opinion. The types of items that become popular can change as fast food businesses attempt to build restaurants in new countries.
- Occurrence (n): sự xuất hiện
- Globalization (n): sự toàn cầu hóa
Xem thêm bài mẫu Speaking:
- Bài mẫu topic Transportation – IELTS Speaking part 1
- Bài mẫu The area that you live – IELTS Speaking Part 1
- Bài mẫu IELTS Speaking part 1: Topic Writing – Topic In Relationship – Bài mẫu IELTS Speaking part 1, 2, 3
7. Why do people use imported products?
I believe that many consumers use foreign goods without even realizing it. Numerous goods are produced in other nations and delivered all across the world. It’s typical to find a label on a product stating that it was produced in another nation, such as Mexico or China.
In other instances, consumers could be drawn to a product just because it was produced there, such as when purchasing cheese from Switzerland or chocolate from Belgium. These are relatively uncommon goods with distinctive qualities like a distinct flavor.
- Numerous (adj): nhiều
- Be drawn to (adj): bị thu hút bởi
- Distinctive (adj): khác nhau
Xem thêm: Top chủ đề thường gặp ở phần thi IELTS Speaking Part 3
Hy vọng bài mẫu về Describe A Popular Product Made in Your Region đã giúp bạn có thêm nhiều từ vựng và ý tưởng để nói về chủ đề này trong phần thi IELTS Speaking của mình nhé. Và nếu có thắc mắc gì về phần này hoặc trong quá trình ôn luyện IELTS thì hãy để lại bình luận bên dưới nhé.
Hay